Vad är sökmotormarknadsföring (SEM)?
Sökmotormarknadsföring (SEM) är en metod för marknadsföring och reklam för att hjälpa företags innehåll att rankas högre bland sökmotortrafiken. Precis som sökmotoroptimering (SEO), hjälper sökmotormarknadsföring företag att förbättra hur innehåll rankas av sökmotorer.
SEM hjälper företag att uppmärksamma publiken på sina produkter och tjänster genom betald sökmotorannonsering. SEM är en onlinemarknadsföringsstrategi där organisationer köper riktat annonsutrymme överst på sökmotorernas resultatsidor (SERP). Detta tillvägagångssätt skiljer sig från SEO, som fokuserar på att optimera innehåll för sökmotoralgoritmer så att innehållet rankas högt på SERP.
Google, Bing och Yahoo är de mest populära sökmotorerna. Var och en använder en auktionsprocess för att avgöra var SEM-annonser rankas på deras SERP.
SEO vs. SEM
SEO och SEM använder många liknande taktiker; dock är de tydligt olika metoder för att ranka högt på en SERP.
SEO
SEO är metoden att strukturera innehåll så att det rankas högt i organiska sökresultat, som är obetalda innehållslistor på en resultatsida. De viktigaste aspekterna av SEO inkluderar följande:
- Den bygger på den begränsade kunskapen om de hemliga rankningsfaktorerna, även kända som signaler, som sökmotorer som Google använder.
- SEO-metoder förändras ständigt för att hålla jämna steg med de algoritmer som sökmotorerna använder.
- SEO-drivna resultat rankas direkt under betalda sökningar.
- Framgångsrik SEO bygger på att skapa användbart, auktoritativt och pålitligt innehåll.
SEO-utövare vidtar åtgärder som följande:
- öka antalet externa webbsidor som länkar till en sida, även känd som bakåtlänkar;
- identifiera och lägga till relevanta nyckelord till innehåll;
- utöka förtroendesignaler baserade på webbplatsens säkerhet, kumulativ webbplatstrafik och
- användarengagemang; och
säkerställa att webbplatsen ger en bra användarupplevelse (UX).
SEM
SEM fokuserar till stor del på att använda betald reklam för att öka trafiken genom tjänster som Google-annonser eller Bing-annonser. Följande är nyckelaspekter av SEM:
- Den bygger på sökordsanalys. Marknadsavdelningar identifierar nyckelord som kan dra användare till en webbsida. Liksom SEO-utövare använder sökmotormarknadsförare sökordsforskningsanalys och verktyg för att identifiera nyckelordsfraser som publiken söker efter. De köper sedan annonsutrymme på resultatsidorna från sökmotorleverantören för de söktermer de vill rikta in sig på.
- SEM-betalda sökresultat hamnar högst upp i SERP.
- SEM drar nytta av webbsidor som är lätta för sökrobotar att skanna och inkluderar förtroendesignaler som att länka till andra webbplatser.
Hur SEM fungerar
Sökmotormarknadsförare identifierar först sökord med stora sökvolymer och köper sedan annonsutrymme på SERP:erna för dessa sökord. Dessa kampanjer betala per klick (PPC), vilket innebär att marknadsföraren betalar sökmotorleverantören varje gång en användare klickar på sin annons. För organisationer som säljer produkter och tjänster bör intäkterna från kunder som köper produkter som de kommer åt via SEM-annonsen uppväga kostnaden för PPC.
SEM-annonser placeras överst i en SERP, ovanför de organiska resultaten som genereras av SEO. De liknar organiska resultat och inkluderar följande egenskaper:
- rubriker eller rubriktaggar;
- sammanfattningar av webbsidans innehåll, känd som metabeskrivningen;
- uppmanar till handling, det vill säga text som inspirerar besökare att göra en viss åtgärd, som att köpa en produkt eller prenumerera på en tjänst; och
- URL-hyperlänkar.
Vikten av SEM
SEM-märkningsstrategier är viktiga av följande skäl:
- Digital marknadsföring. Köp online är ett av de mest populära sätten som kunder handlar. SEM-kampanjer försöker utöka räckvidden för digital marknadsföring genom att identifiera och använda sökord som kommer att locka de personer som mest sannolikt är intresserade av marknadsförarens produkt eller tjänst. I huvudsak är SEM-kampanjer inriktade på de mest lönsamma sökorden.
- Höga konverteringsfrekvenser. En av de största fördelarna med SEM-marknadsföring är att de placerar en organisations produkt mitt framför kunderna när de är redo att göra ett köp. Till exempel, genom att köpa en annons för ett produktsökord - "matberedare", till exempel - kommer kunder som vill köpa en matberedare online att se företagets produktannons först. Med SEM finns det en god chans att de besökare som klickar på en annons vill göra ett köp, vilket ökar en organisations kundkonverteringsfrekvens och optimerar kundernas köpavsikt.
- Fart. En SEM-strategi driver ofta ökad trafik snabbare än SEO, vilket kan kräva långa tidsperioder för att analysera sökord och forma innehåll till SEO-forskning. SEM placerar produkter och tjänster rakt framför kunderna omedelbart genom att placera dem i toppen av SERP.
- PPC-modell. PPC-modellen, som liknar modellen för kostnad per engagemang, är en kostnadseffektiv strategi som gör det möjligt för organisationer att bara betala när deras annons klickas. Organisationer kan också kontrollera exakt hur mycket de spenderar genom att ställa in en högsta kostnad per klick (CPC) och daglig budget.
- Ökade organiska rankningar och förtroendesignaler. Ökad trafik till en sida genom betalda annonser ökar i slutändan den totala trafiken till en sida och förbättrar förtroendesignaler som rankas av Google. Om en produkt presterar tillräckligt bra genom en SEM-kampanj kan den rankas högt på en SERP organiskt, vilket gör SEM inte längre nödvändigt.
- Segmentering. Förutom nyckelord kan SEM-kampanjer styra vilken geografisk plats, språk och onlinebeteende som ska riktas in på, vilket säkerställer att de bara når de användare som kan vara intresserade av deras produkt eller tjänster.
- Djup insikt. Verktyg som Google Analytics ger organisationer mycket detaljerade rapporter om tillståndet och utvecklingen av deras SEM-kampanjer i realtid. Detta ger användbara insikter om hur SEM-kampanjannonser presterar, vilket hjälper organisationer att analysera hur de kan förbättra sin kampanj.
Nackdelar med SEM
SEM har också några nackdelar och utmaningar, inklusive följande:
- Kostnad. Även med kostnadseffektiva modeller som PPC kan SEM bli dyrt med tiden, eftersom organisationer måste betala varje gång deras annons klickas på. Med SEO finns inga klick- och rankningsrelaterade kostnader.
- Konkurrens. Beroende på kampanjens målgrupp kan det bli utmanande och dyrt att köpa annonser och säkerställa topplaceringen i toppen av SERP. En ökning av företag som konkurrerar om den högsta annonsplatsen gör att CPC och relaterade kostnader ökar.
- Kundförtroende och annonsblockerare. Många kunder tycker inte om eller litar på annonser och blockerar dem med annonsblockerare. Annonser kan ses som störande och mindre pålitliga än tekniker för inkommande marknadsföring, som genererar organiska sökresultat.
SEM sökordsforskningsstrategier
Framgångsrika SEM-strategier är beroende av att identifiera och köpa annonsutrymme på de mest effektiva sökorden och långa sökordsfraser relaterade till en produkt eller tjänst. SEM-sökordsforskningsstrategier är baserade på sökordsavsikt, ibland kallad sökaravsikt. Sökordsavsikt hänvisar till vilken åtgärd en användare sannolikt kommer att vidta när de söker efter ett specifikt sökord. SEM-strategier fokuserar på att identifiera och använda sökord som med största sannolikhet får en användare att göra ett köp.
Flera verktyg hjälper marknadsförare att identifiera de viktigaste sökorden, inklusive dessa sex:
- Clearscope
- Google Ads sökordsplanerare
- Google Trender
- Sökordsverktyg
- Semrush
- SpyFu
Framgångsrik sökordsforskning kan också hjälpa SEM-marknadsförare att identifiera och undvika negativa sökord. Det här är sökord som sannolikt inte kommer att rankas högt på sökmotorernas resultatsidor och attraherar potentiella kunder.