Att bygga ett varumärke
De allra flesta kan direkt säga vad det är för företag bakom det gyllene m:et på bilden ovan. Det eftersom att detta företag har byggt ett starkt varumärke och är därmed förknippat med just sitt M. Självklart är det McDonalds. Att bygga ett varumärke för sitt företag är viktigt. Det säger en hel del om företaget i sig samt att det är viktigt för att nå ut.
Många logotyper idag är så väl förknippade med företaget att det räcker se bilden på dem för att veta vem som står bakom det.
Att tänka på och bygga sitt varumärke är minst lika viktigt för ett litet bolag, och det är viktigt att i ett tidigt skede förstå och använda sig av, att det är du, som ägare eller VD som är starten på bolagets varumärke. Fundera på vad det är för känsla du vill förmedla.
Målet är alltid att få den bild man vill förmedla (identitet) att vara i fas med den bild som folk har av en (image).
Börja bygga ditt varumärke
Du börjar redan med namnet på ditt bolag att bygga varumärket. Ditt val av namn påverkar en hel del. Det är fördel om du har ett kort namn, som är lätt att komma ihåg. Ett bra företagsnamn ska vara unikt och det bör skilja sig från konkurrenter. Det bör även säga något om ditt företag, eller om dina produkter eller tjänster.
När du har ett namn, glöm inte profilen. Du bör få till varumärket visuellt. Det handlar då om grafisk profil eller designprogram. Grafiska profilen appliceras på allt från visitkort till inredning eller profilsaker.
Ofta är den viktigaste delen av den grafiska profilen är logotypen. En logga kan vara bild eller ord, som Googles färgglada bokstäver eller Apples äpple.
Logotypen är väldigt viktig eftersom den är lätt att känna igen och komma ihåg. Den kan också i sig berätta något om varumärket.
På många sätt så handlar allt i ditt varumärkesbyggande om att positionera dig. Var konsekvent i all din kommunikation. Stärk den bild ni vill förmedla om ert företag till omvärlden. Detta ska prägla er hemsida, er marknadsföring, kontakterna med kunden och allt ni gör.