Olika former av marknadsföring
Marknadsföring, det är något som funnits bra länge, men i olika former. Förr i tiden var det mun till mun metoden som fungerade, senare kom det annonser i tidningar, reklam på tv och så den digitala marknadsföringen. Marknadsföring i sig är konsten att öka kännedom och preferens kring ett företag, vara eller tjänst, i syfte att öka omsättningen.
Vad man får och inte får göra inom marknadsföring
Det är viktigt att du känner till vad du får och inte får göra när det kommer till marknadsföring. Det finns en lag som heter marknadsföringslagen. All marknadsföring styrs av den lagen och syftet är att undvika vilseledande och/eller aggressiv marknadskommunikation.
Denna lag gäller både produkter och tjänster samt att den gäller för alla företag som kommunicerar med konsumenter i kommersiellt syfte.
Marknadsföringslagen i korthet:
- Din marknadsföring ska inte kunna missuppfattas för någonting annat än just marknadsföring/annonsering.
- Avsändaren måste framgå – du måste vara tydlig med att det är du som annonserar.
- Du får inte använda falska påståenden.
- Du får inte utelämna väsentlig information som blir vilseledande.
- Du får inte göra väsentlig information obegriplig.
Olika marknadsföringstyper
Det finns som sagt flera olika former av marknadsföring. Här är en del om dem i korthet.
Massmarknadsföring
Massmarknadsföring, är en av de mest klassiska typerna av marknadsföring. Inom denna typ så segmenterar man inte målgruppen särskilt detaljerat. Den är även oftast helt eller delvis analog. Denna typ av marknadsföring sker ofta via tv-reklam, radioreklam, printannonser, direktreklam, tunnelbanereklam och gatupratare.
Mässor och event
Att delta på mässor och event är ofta ett effektivt sätt att göra reklam om du sysslar med Business to business, B2B. Alltså att du säljer produkter eller tjänster till andra företag.
Digital marknadsföring
Digital marknadsföring är det som sker på nätet, alltså online. Det är enklare att nå rätt målgrupp med denna typ av marknadsföring. Dessutom kan man mäta resultatet.
Området digital marknadsföring är stort i sig och består av flera olika varianter.
Eftersom området digital marknadsföring är stort i sig, är det hög tid att vi går igenom de olika varianterna av digital marknadsföring.
Bland annat består digital marknadsföring av dessa varianter:
- Sökmotormarknadsföring
- SEO/Sökmotoroptimering
- SEM/PPC
- Marknadsföring i sociala medier
- Displaymarknadsföring
- Native – marknadsföring i artikelformat
- Innehållsmarknadsföring
- Affiliatemarknadsföring