Hur fungerar digital marknadsföring?
Digital marknadsföring är något som har blivit allt viktigare att man gör. Det är ett sätta att marknadsföra sig på via digitala kanaler. Målsättningen som man har med det är att kunna få in fler affärer, bygga sitt varumärke eller för att kunna ge en bra service till sina potentiella eller befintliga kunder
Att marknadsföra sig digitalt är bra eftersom det även skapar mer möjligheter för företagare. Det då de kan rikta sin marknadsföring mot olika kanaler så väl som mot olika enheter. De vanligaste typerna av digital marknadsföring är sökmarknadsföring (SEM), displayannonsering, annonsering via sociala medier och sökmotoroptimering (SEO).
Marknadsföring nu och förr
Om man ser tillbaka i tiden så räckte det ofta gott och väl att ett företag hade en tidningsannons i en eller flera tidningar och man fick kunder på det. Idag är det fortfarande möjligt att marknadsföra sig ”offline”. Alltså via tv, radio och tidningar av olika slag. Men det kräver en ganska så stor marknadsföringsbudget. Det på grund av att det finns ett begränsat antal platser att synas på och då sätts priserna därefter
Idag är det ofta så att den digitala marknadsföringen är billigare. Men där är problemet istället att det finns allt för många platser att synas på. Då kan det vara svårt att veta var man ska synas.
Att lyckas med digital marknadsföring kräver en hel del engagemang. Men det finns många bra fördelar att investera i marknadsföring via digitala kanaler. Genom att göra det så kan du nå rätt målgrupp, samt då direkta interaktioner och resultat. Det går även att mäta insatserna du gör.
Olika typer av digitala marknadsföringskanaler
Det finns idag olika typer av marknadsföringskanaler på nätet. Det kan kännas som rena rama djungeln. Det finns flera etablerade kanaler att använda, men det tillkommer ständigt nya. Det man bör satsa på är någon av desa:
- Sökmotoroptimering (SEO)
- Sökmarknadsförings (SEM)
- Annonsering via sociala medier – främst Facebook och Instagram
Sökmotoroptimering (SEO)
Sökmotoroptimering är det självklara valet om det är så att du vill arbeta långsiktigt med er synlighet på nätet. SEO handlar om att webbplats på ett sådant sätt att den syns bättre i det organiska resultatet på sökmotorer.
Sökmarknadsföring (SEM)
SEM handlar om betalda annonser för att synas på vissa sökord i motsats till SEO som handlar om att optimera sin närvaro i sökmotorernas organiska träfflista. SEM har en stor fördel och det att du omedelbart få resultat. Men slutar du betala, så slutar du synas.
Annonsering via sociala medier
Sociala medier är en annan populär kanal för att marknadsföra sig på nätet. Det finns många alternativ, så som annonsering på Instagram, Facebook, LinkedIn, YouTube, Snapchat och Twitter samt många fler därtill. Att välja rätt digital marknadsföringskanal är inte helt lätt och många gånger är det bästa alternativet att arbeta med en mix.