Marknadsföring med hjälp av influencers och affiliates
Idag är det inte ovanligt att jobba med marknadsföring på olika sätt. En del väljer att samarbeta med influencers, andra riktar sig mot affiliates. Båda delar handlar mycket om att få nya sätt att få besökare till sin sida. Den som har en egen blogg eller hemsida, kan agera som affiliate. Då kan man samarbeta med andra företag och så att säga göra reklam för deras produkter, via ett partnerprogram. Inom affiliate är det vanligt att göra reklam för skönhetsvård, casinon, kläder och mycket mer. Just casinobranschen växte sig stor under en period och affiliates kunde göra reklam för casinon, läs mer om det här. Klickade besökarna då på affiliatens länk, så fick personen betalt. Idag är det dock vanligare att samarbeta med influencers, för att få en större räckvidd.
Hitta rätt influencers
Samarbeten i marknadsföringssyfte är något som är bra för både företagaren och influencern. Det gör att företaget kan synliggöra sin tjänst eller produkt och influencern får betalt för jobbet de lägger ned på att marknadsföra.
Det är smart att samarbeta med någon som har stora sociala kanaler, men det finns några punkter att tänka på. Bland annat bör du fundera på vilken vilka influencers du vill samarbeta med. Kolla av vilka influencers som har en målgrupp som intresserar sig för din tjänst eller produkt. Kontrollera också att personen du tänker ett samarbete med verkligen har det antal följare som påstås.
Om du funderar på att använda dig av det som kallas influencer marketing är det viktigt att du följer reglerna för att framstå som seriös. Det går inte längre att erbjuda en produkt gratis till en bloggare i utbyte mot ett inlägg. Idag kostar seriösa samarbeten pengar. En ökad medvetenhet samt en större reglering av branschen gör att ett samarbete förväntas gå professionellt till, både från företaget och influencerns sida.
Vilka kanaler fungerar bäst?
Det hela handlar så klart om vad du är för typ av företagare. Ser man till e-handel så brukar de allra flesta kanaler ge bra resultat. Sedan beror det så klart på vad du har för fokus. Om du vill ha fta räckvidd, engagemang, försäljning, budskap eller ett fokus på länkar. Det sistnämnda talar för sig själv –det är bloggar som gäller. För dom fyra förstnämnda fungerar samtliga andra kanaler.
De kanaler vi talar om då utöver bloggar är Intstagram, Youtube, Podcast och Facebook.
Välj samarbeten med omsorg
Då nfluencers själva väljer sina samarbeten med omsorg så bör även du som företagare göra det. Det har kommit skärpta regler för reklam så det är mycket viktigt att det tydliggörs så snart det är ett sponsrat inlägg. Det för att få en ökad transparens och för att undvika smygreklam. Det influencern lägger ut i sina kanaler är med andra ord något de måste kunna stå för och därför är det viktig att produkten eller tjänsten går hand i hand med deras värderingar. Så det gäller att du och personen du samarbetar har förtroende för varandra.