Marknadsföring via sociala medier
Sociala medier är ett viktigt verktyg för digital marknadsföring. Du kan med hjälp av dessa marknadsföra din produkt eller tjänst. Du kan även använda dig av e-post, forum och andra webbplatser för att göra digital marknadsföring. Just att välja att synas i sociala medier kan både var billigt och effektivt om du gör det på rätt sätt.
Det är bra med sociala medier eftersom det är en lättillgänglig kanal. Sociala medier är ett snabbt och enkelt sätt för att få uppmärksamhet till en produkt. Bara du ser till att förmedla budskap som användarna uppskattar och vill dela.
Sociala medier med flest användare
Det finns grymt många olika sorters sociala medier. Dock finns det några som är bland de mest populära, med flest användare. Här nedan listar jag några av dem.
Används som ett socialt nätverk för både privatpersoner och företag med möjlighet att till exempel göra en Facebook-sida för din verksamhet och dela sponsrade statusuppdateringar.
Twitter används för att göra statusuppdateringar med en text på max 140 tecken. Kända profiler med många följare har stor räckvidd.
Används som ett socialt nätverk med fokus på att dela bilder. Under 2015 uppkom möjligheten till annonsering på Instagram i Sverige.
Används som ett socialt nätverk för yrkesverksamma personer i arbetslivet och fungerar som en rekryteringsportal för företag. Fungerar bra för B2B-marknadsföring.
- Snapchat
Används för att skicka bilder eller videoklipp med texter som visas för mottagaren under en begränsad tid. Snapchat är en kanal för yngre personer.
Välj rätt kanal
Du bör välja en, eller max två kanaler inom sociala medier för att marknadsföra dig via. Det an annars bli svårt att alltid uppdatera ditt innehåll. Se alltid till så att du förhåller dig till din målgrupp och välj det som du vet eller tror att dina potentiella kunder använder.
Se till att hålla ditt innehåll uppdaterat och kommunicera aktivt med dina kunder och besökare. Se även till att hålla dig uppdaterad om sociala medier, eftersom att det ständigt sker förändringar.
Se till att sticka ut från mängden av annonsörer i social medier och lyft fram unika, roliga, känslosamma saker, så att ditt innehåll inte bara scrollas förbi!