Igår var det Webbdagarna i Luleå och jag ville ha svaret på dessa frågor om webbplatsers besökare; deras beteende, deras tankar och deras utveckling. Här är de svar jag hittade.

Vad gör besökare på en webbplats?

För att ta reda på hur någon beter sig på en webbplats krävs det en hel del mätningar. Det handlar om mätningar av ögonens rörelser över skärmen, tid på en sida, var det klickas och så vidare. Till en väldigt stor del av mätningarna är Google Analytics fullt tillräckligt.

John Ekman från Conversionista börjar sitt föredrag med att visa en film på hur många sajtägare tror att vi använder deras webb och sedan hur det kan se ut på riktigt.

Idag surfar vi sällan utan störningsmoment och den tid vi är villiga att lägga på en sida är ytterst begränsad.

John Ekman visar även på hur skevt det är att använda sig av webbenkäter. Vi har väl alla en föreställning om att alla svarar ärligt. Det visar han på att det är falskt. Sen lyfter han att vi tror att de som besöker en webbplats vet vad de gör där och de visar han på att de inte gör.

Det här kan han visa på då han har studerat beteendet hos besökare. Deras beteende har sedan gett insikten om att deras tankar antagligen inte är så uttalade utan snarare vaga.

Salgado visar under ett senare föredrag på hur samma sak gäller för de sociala medierna. De kör dagliga analyser och kan konstatera att användare är inkonsekventa och gör inte alls som vi förväntar oss att de ska göra.

Utvecklingen av besökarna

Av John Ekman och Salgado känns det som att webbens besökare flyter planlöst omkring utan mål. Men Beata Wickbom gav en vink om var besökare är på väg i sitt föredrag.

Hon visade på vilka som idag är de som får mest besökare och som har stenkoll på sin målgrupp. Det är de unga tjejerna. Se till exempel på Miss Lisibell som når ut till miljoner unga tjejer med sin youtube-kanal och sin blogg. Hon håller koll på kommentarer och svarar. Hon vet precis vad hennes målgrupp vill ha och har även integriteten att tacka nej till erbjudanden som inte passar målgruppen.

Här är ett klipp från när Miss Lisibell var med på Webbdagarna i Stockholm 2013.

Sedan visar Beata Wickbom på att besökare vill ha mer upplevelser och interaktion på webben. Besökare vill ha förändringar i realtid inte som idag om några månader.

Egna tankar

Utvecklingen mot en mer personlig webb har pågått under en tid och då blir det rätt naturligt att vi även vill interagera mer aktivt. Kanske kan det i förlängningen leda till att de som besöker en webbplats kommer att veta vad de gör och varför. Jag tror att vi väldigt snart kommer att ha webbplatser som är mer flexibla och inte alls lika de vi har idag. Vi kommer att gå från en informationswebb till en interaktions- och upplevelsewebb. Nu är det bara att se till att hänga med i svängarna.

Men slutsatsen av dagen blev att besökare av en hemsida vet inte vad de gör eller varför.