De sociala medierna är på stark frammarsch och de förändras snabbt. Det är tidskrävande och ibland svårt att hitta rätt för det egna företaget. Hittar du rätt har du en billig och bra marknadsföringskanal. Vad som är rätt för dej beror på vad ditt företag arbetar med. Att välja att inte närvara i sociala medier innebär inte att du inte finns där. Det innebär däremot att det inte finns någon möjlighet att påverka det som sägs eller skrivs om företaget.

Facebook

Med enkla medel kan du nå nya kunder och förstärka dina relationer med befintliga kunder. Jag designar Facebooksidor och hjälper till att hålla dem uppdaterade. Jag ser till att du har en sida som är förberedd för bredare marknadsföring. Tillsammans lägger vi upp en plan för hur ofta och med vad sidan ska uppdateras. Vi håller koll på statistiken för att se vad besökarna gillar och inte gillar.

Twitter

Twitter är en utmärkt marknadsföringskanal för att bygga starka relationer och sprida sitt budskap snabbt. Det är lätt att få kontakt med journalister på Twitter. Kostnaden för företaget att marknadsföra sej på Twitter är liten. Jag håller en grundkurs i Twitter för att på det sättet hjälpa företaget igång med att använda Twitter. Efter ett tag kör jag en uppföljning för att se att du kommit igång och att du valt rätt i din stil.

Bloggar

Behöver företaget hjälp att blogga? Då ställer jag gärna upp som bollplank för vad som kan vara lämpligt i företagets blogg. Jag kan även arbeta som företagets bloggare. Då håller jag koll på vilka inlägg som genererar mycket trafik och svarar på kommentarer till inlägg.

LinkedIn

Med linkedIn kan du knyta affärskontakter och gå med i olika grupper för att ta del av vad som händer inom olika områden. LinkedIn kan ses som ditt professionella CV. Där kan andra se dina meriter och expertområden. På linkedIn skriver du inlägg i grupper runt jobb, företagande och uppdrag. Du skriver inte om vardagsbekymmer. Ibland kan det vara klokt att se till att företagets blogg publicerar en länk till linkedIn.

Google+

I Google+ kan du knyta samman alla dina Googletjänster. Samtidigt kan du använda den på ett liknande sätt som Facebook. Skriva inlägg, kommentera andras inlägg, skapa events och liknande. Än så länge är antalet svenskar på Google+ färre än på Facebook, men en närvaro kan ändå vara på sin plats.

Pinterest

En av de starkast växande sociala medierna är Pinterest. Har du ett företag som har produkter att sälja? Då borde du titta på Pinterest. Där skapar du anslagstavlor med bilder av olika typer. Har du en hemsida med bilder på produkter se till att märka bilder från din sida. På det sättet hamnar du enkelt högre i sökmotorerna och du blir sökbar även via Pinterest.

Bild- och filmmedier

Det finns många olika bildmedier att välja på och till stor del handlar det om tycke och smak vilket du väljer. Det viktiga är att du ser till att göra kopplingen mot Facebook, Twitter eller Google+ för att få spridning. Youtube räknas också till de sociala medierna. Har du filmer att dela till dina kunder kan det givetvis vara aktuellt att ha ett Youtube-konto. Du kan välja om du har dina filmer så att alla kan se dina filmer eller om det bara är några få som ska kunna se. Det är även väldigt bekvämt att ha filmer på Youtube som du sedan lägger in på din hemsida. Insta.gram är också ett socialt medium. Där delar du dina egen mobilbilder som andra gillar och kommenterar. Ofta länkar man dessa bilder till andra sociala medier som till exempel Facebook, Twitter eller Flickr. Flickr och Tumblr är även de sociala medier med bilder.