sociala termer

Olika sociala termer

Det här är en gyllene regel för dig som är soloföretagare och försöker hålla igång onlinemarknadsföringen för ditt företag; satsa på två sociala kanaler och gör det bra. Ett vanligt fel är att försöka använda alla kanaler för att marknadsföra oss själv. Det blir som regel på sin höjd halvbra då det är svårt att fokusera och att bygga de relationer som de sociala medierna bygger på.

Du ska däremot se till att finnas i alla sociala kanaler. Förvirrande? Låt mig förklara.

Du ska satsa marknadsföringsmässigt i två kanaler; vara aktiv, bygga relationer och annonsera. Sedan ska du finnas i de övriga kanalerna och lyssna av. Sägs något om dig så finns du där och kan bemöta det som sägs. Dessutom är det alltid bra att se till att boka varumärket i alla medier. En dag kanske företaget har vuxit så du har en hel marknadsavdelning som sköter marknadsföring och då kan du använda alla kanaler på ett effektiv sätt om du redan har ditt varumärke där.

Givetvis kan du marknadsföra i fler än två kanaler, men två är som regel en väldigt bra. Fokusera din tid i de två kanalerna och ha en plan för vad du ska göra där så kommer du att få ett mycket bättre resultat än om du använder alla sociala kanaler. Känner du sedan att du har tid över så lägg till en kanal i taget.