Facebook

Facebook jobbar hela tiden med att förbättra flödet för Facebook-användarna. Användarna vill se vad som händer i flödet och inte dränkas i reklam från olika sidor som de gillar. I januari börjar de rulla ut en ny algoritm, för att förbättra flödet.

Hur påverkar det din Facebook-sida?

Den nya algoritmen kommer att analysera de inlägg du gör och styra synligheten utifrån resultatet. Om du skapar inlägg som får många gillningar, många kommentarer och många delningar så kommer din sida att synas mer i flödena.

Inlägg som bara försöker få besökare att köpa saker eller på andra sätt bara är reklam kommer att synas mindre i flödet. Även inlägg som uttryckligen ber att inlägget ska delas, gillas eller kommenteras kommer att synas mindre.

Vill du enkelt analysera det du vill lägga in på sidan så svara på den här enkla frågan: Känns det som en annons?

Om svaret är ja så skriv den inte som ett inlägg utan skapa en annons. Är svaret nej så skriv inlägget och kom ihåg att variera inläggstyper för att få ytterligare bättre statistik.

Använd helt enkelt din kunskap om dina kunder för att ge dem sådant som de uppskattar och har nytta av. Marknadsföring i sociala medier handlar om att bygga relationer och trovärdighet inte om att göra reklam.

Om du vill läsa mer om den nya algoritmen så kan du läsa direkt på sidan Facebook for business.