Facebook - en säljkanal?

Det här handlar om Facebook som säljkanal. Jag dödar några myter, resonerar runt om Facebook är en säljkanal eller inte, vilka möjligheter som finns och jag avslutar med en enkel fördelning för en Facebook-sida.

Alla finns på Facebook

Om vi börjar med att dementera att alla finns på Facebook. Facebook har över en miljard användare, men det är inte alla. Att alla i hela världen kommer att finnas på Facebook är det ingen som tror på. Men det som är intressant för oss i Sverige är att det finns mer än 4,7 miljoner svenska konton. Det innebär att Facebook borde vara en bra kanal för att nå ut till potentiella kunder.

Det är gratis

Att marknadsföra sej på Facebook är gratis, men det kostar i tid och det handlar om mycket tid. Så om du precis som jag får betalt för din tid, så kostar det faktiskt att marknadsföra sej på Facebook. Sen kan du givetvis annonsera på Facebook och då betalar du annonskostnader. Om du väljer att marknadsföra dig på Facebook kan din marknadsföring nå många potentiella kunder. Du kan välja att rikta dej till en väldigt specifik målgrupp.

Allt utom att sälja

Många har skrivit om det här tidigare men jag tycker att det förtjänar att lyftas lite till. Facebook är inte en säljkanal utan ditt ansikte utåt. Det är en plattform för att bygga relationer. En plattform för nätverkande och kontaktskapande. Med Facebook kan du ge mervärde till dina kunder.

Är Facebook en säljkanal eller inte?

Jag vill säga att Facebook inte är en säljkanal utan en marknadsföringskanal. Hårklyverier kanske. Så här ser jag på det:

  • Du bygger en direktrelation till dina kunder.
  • Du skapar kontakt med möjliga samarbetspartners.
  • Du använder dina kunskaper för att visa att du kan det du säger.
  • Du skapar ditt marknadsmaterial med hjälp av Facebook.

Om du säljer produkter kan du givetvis marknadsföra dina produkter, men om du hela tiden bara anger olika priser på produkter eller tjänster blir det snabbt ointressant.

Balans

Det gäller att hitta en balans i vad du lägger in på Facebook. Det finns en enkel regel som är att 80% av de inlägg ska ge läsaren något, ett mervärde. Det kan vara tips, nyheter eller tävlingar. 20% av inläggen kan vara runt det du säljer. Till exempel produkt och pris.

Vågar du vara personlig på Facebook?