BloggaI Sverige har företagsbloggarna inte kommit igång lika mycket som i till exempel USA. Här i Sverige har vi kanske stirrat oss blinda på Facebook, Twitter, Google+ och LinkedIn. Och glömt att bloggen binder ihop dessa.

Vilka bloggar?

När vi hör ordet blogga tänker vi ofta på proffsbloggarna som Underbara Clara, Kenza eller Blondinbella. Det tjänar rätt bra med pengar på sina bloggar, så det är inte fel att tänka på dessa. Men om du funderar över vilka företag du tänker på när det handlar om bloggar så blir det genast svårare att komma på ett företag.

Många av de företagsbloggar jag kommer på är sådana som precis som jag arbetar med sociala medier och onlinemarknadsföring.

Googla och se hur det ser ut i din bransch. Om det är ont om företagsbloggar i din bransch så ta chansen att skapa en blogg och bli tongivande för branschen.

Varför ska du som företagare blogga?

Om du bloggar har du möjligheten att visa vad du kan och ge den kunskapen till de som läser dina inlägg. Det kanske låter konstigt att ge bort saker gratis, men de som jobbar med marknadsföring vet att det är rätt. Du ger trots allt aldrig bort alla kunskaper du har. Då du fortsätter att leverera bra kunskaper till dina läsare kommer de att förstå att du kan så mycket mer än det de får del av. De förstår att du är riktigt duktig på det du gör.

Du bygger med andra ord ett förtroende till de som läser. De litar på dig och desto mer de litar på dig, desto större chans att du får en kund. Eller så tipsar de någon annan om att du verkar kunna din sak.

Sen ska du givetvis se till att dina blogginlägg delas i de sociala medierna också. Det finns verktyg som fixar det automatiskt som till exempel IFTTT som jag berättat om i ett tidigare inlägg.

När ska du som företagare inte blogga?

Det tar tid att blogga; det tar tid att skriva texten, hitta bilder eller film som passar in i inlägget. Du behöver veta vad du ska skriva om och när du ska göra det. Det innebär att det även tar tid att planera. Har du ingen tid att avsätta så ska du inte blogga. Då blir det bara halvdant och det intrycket vill du inte skicka ut på Internet.

Småföretagare kan ofta ha en blogg eller ett nyhetsflöde på sin hemsida, men det är inte alltid de har tid att uppdatera den med nytt innehåll. Det är jättetrist med sidor som har senaste nyheten från 2006.

Har du inte tid, men vill ändå ha en företagsblogg?

Tid är pengar och vi ska alla fokusera på det vi är bäst på. Resten ska vi lämna åt andra att sköta. Idag kan de som behöver en bloggare köpa den tjänsten. Det finns webbredaktörer och virtuella assistenter som kan bidra med den kunskapen.

Om mitt bloggande

Jag älskar att skriva, skapa och dela med mig av mina kunskaper. Därför bloggar jag om marknadsföring online varje fredag och delar med mig av en del tips och trix.

Berätta gärna vad du tyckte om inlägget och om det är något du funderar över inom onlinemarknadsföring.