FB-f-Logo__blue_512Marknadsföring i sociala medier handlar om att bygga relationer. För att bygga hållbara relationer på Facebook så finns det några enkla knep att utgå ifrån. Vissa av knepen har jag nämnt i tidigare inlägg, men då de är viktiga lyfter jag dessa igen.

Skapa innehåll som går att dela

Detta tjatar jag gärna om. Det handlar nämligen om att skapa innehåll som de som följer din sida har nytta av och som de kan tycka är så intressant att de i sin tur delar det vidare. Om någon delar ditt innehåll så har du kommit en bit i din relation med den personen. Och du kan dessutom få fler gillare som du kan bygga relationer till.

Strunta i det formella

De flesta gillar företag som har en personlig touch på sin sida. Företag som enbart lyfter uppdrag de gjort, produkter de säljer eller delar företagsrelaterad information får inte lika mycket interaktion. Och utan interaktion går det inte att bygga en relation.

Våga vara vänskaplig och personlig på din sida. Hitta den nivå som passar för ditt företag och din målgrupp.

Mät och justera

Detta återkommer jag till ofta. Det handlar hela tiden om att mäta med hjälp av statistiken och justera utifrån den. Det kanske känns tråkigt, men du kommer väldigt snabbt att nå till en nivå då du bara behöver göra mindre justeringar och behöver hålla mindre koll på statistiken. Om du inte gör det, så börja direkt.

Ta inte cred för det andra gjort

Kom ihåg att inte ta åt dig äran för det andra gjort. Visa var du fått bilder och länkar ifrån. Om du delar från en annan Facebook-sida så visar Facebook det åt dig. Men det kan ändras i kommande justeringar på Facebook, så håll koll på det. Säg det hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Schemalägg ditt innehåll

Testa dig fram med att publicera inlägg vid olika tider. Använd schemaläggningen direkt i Facebook för att sätta olika tidpunkter eller använd något annat verktyg till det. Du kan till exempel använda Hootsuite eller Buffer till att schemalägga.

Var konsekvent

Skriv regelbundet på din sida. Om du har en typ av inlägg som du alltid publicerar på en viss dag och tid, så berätta det och se till att hålla det. Använd schemaläggningen för att lyckas med det.

Nästa fredag kommer jag att gå in på några av de schemaläggningsverktyg som finns för sociala medier.