Sociala medierHär kommer jag att ge tre steg för gratis marknadsföring på Facebook. Om du använder dessa steg som grund kan du komma långt utan pengar.

Steg 1 – Identifiera din målgrupp och din drömkund

Att försöka marknadsföra sig till en målgrupp som är alla fungerar inte. Även om alla skulle ha nytta av din produkt eller tjänst, så kommer du inte att nå fram till alla.

Hur ska du då hitta din målgrupp? Jo, du tar reda på vilken din idealkund är. Idealkunden har en uppsjö med olika egenskaper det kan handla om sådant som ålder, kön, personlighet, hobbies, sysselsättning, vad hen gillar och ogillar. Ju mer detaljerad din beskrivning av din idealkund är desto bättre. Skriv en beskrivning, en story om din idealkund. Lär känna kunden ordentligt.

När du identifierat din idealkund så är det dags att hitta din målgrupp online. Vad gillar de där? Var är de? Vad har de för mål? Lär dig allt om den kunden. Allt för att kunna skapa ett innehåll som hen vill ta del av. Du kommer då även att lättare hitta den ton som är lämplig.

Det finns även profileringsmallar på Internet som du kan använda dig av för att hitta idealkunden om du hellre vill det.

Steg 2 – Skapa en strategi för ditt Facebook-innehåll

I arbetet med att hitta din idealkund har du tagit reda på vad du ska skriva. Nu är det dags att ta reda på när och hur ofta du ska skriva. Du ska skapa en plan för vad du ska skriva och när för minst en månad framåt. Om du har ett erbjudanden under en viss period måste du berätta om det före, under tiden och efter erbjudandet.

Din strategi måste även innehålla en tanke om dina mål. Beroende på om ditt mål är att få fler gillar på sidan, få mer interaktion eller kanske driva trafik till din hemsida så måste du arbeta på olika sätt.

Steg 3 – Analysera dina gillare och dina inlägg

När du har fått mer än 30 personer som gillar din Facebook-sida så får du tillgång till sidans statistik. Där kan du få reda på saker som hur många gillare du fått den här veckan, vilka tider dina gillare är online, hur mycket interaktion du har haft med sidan och en massa mer. Du kan även välja att lägga till konkurrerande sidor för att se en sammanfattning av deras veckostatistik.

Följ upp dina inlägg. Kolla om de togs mot på det sätt du trodde. Titta på om tiden på dagen var rätt. Se på hur många som faktiskt sett ditt inlägg i sitt flöde. Med hjälp av statistiken kan du testa att du hittat till rätt målgrupp och vilken typ av inlägg som dina gillare vill se.

I nästa inlägg om marknadsföring på Internet kommer jag berätta olika inläggstyper och vilka av dessa som får mest interaktion på Facebook.